Powłoka kwarcowa a wosk. Czym zabezpieczyć lakier?

Woski to najczęściej wykorzystywane rozwiązanie, jeśli chodzi o zabezpieczanie lakieru. W ostatnim czasie zmienia się je na powłoki, które mają znacznie lepszą trwałość, ale takżę cenę znacznie wyższa. Jak więc zadbać o ochronę karoserii w samochodzie?

Jeśli chodzi o woski asortyment jest rzeczywiście szeroki i obejmuje produkty w formie płynnej i specjalne produkty w formie past. Dość powszechnie uznaje się, że produkty w stanie ciekłym będą wygodniejsze w aplikacji, jednak będą miały one najczęściej grosze właściwości niż to się dzieje w stanie stałym. Biorąc pod uwagę to jak woski są przygotowywane mamy obecnie propozycje naturalne i syntetyczne. Naturalne woski przygotowywane są w oparciu o wosk z plamy kopernicji, która rośnie na terenie Brazylii i określany jako carnauba. Druga grupa wosków najczęściej będzie wykorzystywać doskonałe właściwości sieci polimerowych, które tworzone są drogą chemiczna. Skuteczność oraz trwałość obu rodzajów wosków w praktyce będzie zależeć od produktów konkretnych i nie ma jednoznacznie wyższości jednych czy drugich.

Konserwacja karoserii

Powłoki kwarcowe – powiew innowacji

Nakładanie wosku będzie zajmować sporo czasu, to czynność, która zabezpieczy samochód na mniej więcej od 4 do 6 miesięcy. Dlatego auto będzie wymagało regularnej konserwacji. Powstało wiec pole do popisu dla nowych technologii, ponieważ zaczęto tworzyć powłoki ceramiczne oraz kwarcowe, które miały gwarantować skuteczną ochronę samochodu. Kwarc to materiał, który był wykorzystywany między innymi w przemyśle szklarskim ze względu na świetną wytrzymałość i połysk. Dzięki temu będzie można chronić karoserię samochodu przed promieniowaniem a także innymi czynnikami atmosferycznymi.

W praktyce powłoki kwarcowe zabezpieczają lakier samochodu na 2-3 lata, jeśli będzie się o nie dobrze dbało. Wydaje się więc, że wypadają one całkiem nieźle w porównaniu z woskami. Trzeba jednak powiedzieć, że mamy tutaj dwie znaczące wady a mianowicie wysoka cena takiej powłoki i do tego również trudność w jej nakładaniu ponieważ trzeba mieć bardzo dobrze przygotowany lakier, by taką powłokę nakładać.

Autor

Piotr Stelmach

Redakcja motoel.pl