Czy lepsze są korki czy łatki do opon?
Jeśli masz płaską oponę, chcesz zrobić wszystko, co możliwe, aby uniknąć zakupu nowego. Na szczęście, możesz mieć opcje.
Korek do opon wchodzi do przebitej dziury z lepką substancją, gdzie uszczelnia to miejsce. Łatka do opony nakłada się na przebity otwór i uszczelnia oponę od wewnątrz. Ale czy lepiej używać korków czy łatek?
Korki do opon są łatwiejsze i szybsze w użyciu, natomiast łaty do opon dają lepszy i trwalszy efekt. W niektórych krajach naprawa opony jest legalna tylko wtedy, gdy zastosuje się zarówno korek, jak i łatę. W przeciwnym razie może być konieczna wymiana opony.
W tym przewodniku ocenimy oba rodzaje napraw opon. Omówimy również, kiedy należy zastosować jeden z nich lub kiedy należy kupić nową oponę.
Spis treści show Co to są korki do opon? Kiedy można, a kiedy nie można używać korków do opon? Co to są łatki do opon? Kiedy można/nie można użyć łatki do opony? Jak założyć korek w oponie samochodowej 1. Znajdź wyciek 2. Rozwierć otwór 3. Przygotuj korek 4. Włóż pasek 5. Napełnij oponę 6. Przyciąć korek Kiedy należy wymienić oponęCo to są korki oponowe?
Korek do opony to krótki pasek materiału, który jest pokryty mieszanką gumową w celu stworzenia uszczelnienia. Po wciśnięciu korka do przebitego otworu, wypełnia go, a substancja gumowa go uszczelnia. Aby sfinalizować uszczelnienie, może być konieczne użycie trochę ciepła, aby uzyskać ciasny uchwyt.
Naprawy korków są proste do wykonania i opona nie musi schodzić z koła. Te naprawy opon są również niedrogie. Jeżeli naprawa zostanie wykonana prawidłowo, korek może przetrwać cały okres eksploatacji opony. Dodatkowo, można to zrobić samemu w domu, pod warunkiem, że ma się specjalne narzędzie, które dostaje korek wewnątrz gumy. Narzędzie to jest dostarczane jako część zestawu z korkami.
Z drugiej strony, zawsze istnieje szansa, że korek może zawieść. Jeśli tak się stanie, Twoje bezpieczeństwo na drodze jest zagrożone. W większości przypadków korek zawodzi tylko dlatego, że otwór był zbyt duży, aby korek mógł być skuteczny. Może również zawieść, jeśli próbujesz zatkać dziurę o nieregularnym kształcie, którą należało załatać.
Kiedy można/nie można używać korka do opon?
Głównym czynnikiem decydującym o zastosowaniu korka jest miejsce przebicia i jego wielkość. Można użyć korków, gdy przebicie od małej śruby lub gwoździa wchodzi w bieżnik.
Nie należy jednak stosować korka w następujących warunkach:
- Dziura znajduje się w pobliżu ściany bocznej.
- Dziura ma nieregularny kształt.
- Dziura jest zbyt duża od grubego gwoździa.
- Jeśli opona została przejechana na płaskim podłożu, ponieważ ściana boczna może zostać uszkodzona.
- Jeśli na ścianie bocznej znajduje się wybrzuszenie lub pęcherzyk powietrza.
Co to są łatki do opon?
Łata do opony zawiera z jednej strony klej, który umieszcza się wewnątrz gumy. Po podgrzaniu materiał wulkanizuje się, tworząc solidne uszczelnienie. Jest to uważane za mocniejszą naprawę, ale nie jest tak łatwe, jak w przypadku korka do opon.
Trzeba zdemontować oponę, dlatego wiele osób decyduje się na zabranie jej do sklepu. Proces ten trwa również dłużej ze względu na dodatkową pracę. Ten dodatkowy czas prowadzi do wyższych kosztów.
Niektórzy uważają, że łatanie opon jest zbyteczne w przypadku mniejszych przebić, które w przeciwnym razie mogłyby zostać zatkane. Nie ma jednak czegoś takiego, jak robienie zbyt wiele dla bezpieczeństwa.
Kiedy można/nie można stosować łatki do opon?
Łata do opon jest idealnym rozwiązaniem w przypadku dziur o nieregularnych kształtach. Należy jednak pamiętać, że przebicie powinno być niewielkie, najlepiej o średnicy mniejszej niż ćwierć cala. Nie można jednak stosować tych łatek do większych przebić i należy je trzymać z dala od ściany bocznej.
Oto kilka innych sytuacji, w których należy unikać stosowania łatek do opon:
- Przebicie jest zbyt duże.
- Przebicie jest przy ścianie bocznej lub w pobliżu innej naprawy.
- Jeśli ściany boczne opony są już uszkodzone, np. w wyniku jazdy po nich, gdy opona jest płaska.
- W gumie jest wybrzuszenie lub pęcherzyk powietrza.
CZYTAJ WIĘCEJ: Ile kosztuje załatanie opony?
Jak zatkać oponę samochodową
1. Znajdź wyciek
Nie trzeba zdejmować opony z felgi, aby załatać dziurę. Napompować oponę, aż stanie się twarda. Należy posłuchać, czy nie ma przecieku. Czasami nie jest to trudne do znalezienia, zwłaszcza jeśli w gumie znajduje się śruba lub gwóźdź.
W przeciwnym razie napełnij butelkę ze spryskiwaczem w 80 procentach wodą i 20 procentach mydłem do naczyń. Rozpylaj roztwór nad oponą, aż zobaczysz bąbelki wydobywające się z miejsca przecieku. Za pomocą zestawu szczypiec możesz usunąć przedmiot, który spowodował przebicie.
2. Rozwiercić otwór
Wbić narzędzie z zestawu w kształcie litery T w otwór. Obracając je, przesuń je kilka razy w górę i w dół. W ten sposób powstaje więcej miejsca na uszczelnienie korka.
Upewnij się, że otwór jest jednolity i okrągły. Jeśli otwór jest zbyt mały, aby wprowadzić narzędzie do środka, można użyć mniejszego wiertła, aby rozpocząć.
3. Przygotuj swoją zatyczkę
Wyjmij korek z zestawu. Włóż ją do oczka narzędzia do wkładania. Możesz użyć szczypiec, aby go przeciągnąć.
Pokryć korek cementem do uszczelniania opon, który jest dołączony do zestawu. Użyj tego uszczelniacza również w otworze opony.
4. Włóż pasek
Wcisnąć narzędzie do zakładania pasków do otworu z założonym korkiem pokrytym cementem. Może być konieczne użycie niewielkiego nacisku, aby wykonać zadanie.
Gdy centymetr paska wystaje z powierzchni opony, należy pociągnąć uchwyt narzędzia prosto do góry. To powinno usunąć korek z narzędzia, gdzie pozostanie w oponie.
5. Napełnianie opony
Podłączyć kompresor powietrza i napełnić oponę. Nie chcesz napełniać jej do maksimum, dopóki nie zorientujesz się, że nie ma wycieku.
Jeszcze raz użyj wody z mydłem, aby poszukać nieszczelności. Jeśli wszystko wygląda dobrze, można napełnić oponę do końca.
6. Przyciąć korek
Zetrzeć papierowym ręcznikiem cement do uszczelniania opon z obszaru korka. Pozostawić substancję do stwardnienia na około pięć minut.
Za pomocą zestawu nożyc do cięcia drutu zdjąć górną część korka. Powinna wystawać nie więcej niż 1/8".
Kiedy należy wymienić oponę
Chociaż ważne jest, aby oszczędzać pieniądze, nie chcesz tego robić kosztem swojego bezpieczeństwa. Jeśli dziura jest zbyt duża lub znajduje się blisko ściany bocznej, czas na nową oponę. Dodatkowo nie chcesz naprawiać niczego, co znajduje się w pobliżu innej naprawy.
Ponadto, jeśli jechałeś na oponie, gdy była płaska, musisz kupić nową. Istnieje szansa, że ściana boczna uległa uszkodzeniu, co może doprowadzić do wybuchu opony w przyszłości.