Jak ominąć czujniki tlenu - czy można i czy należy to zrobić?

Czujniki tlenu pełnią istotną rolę w pomiarze ilości tlenu w gazie. Jeśli coś jest nie tak z czujnikiem tlenu, z pewnością zapali się kontrolka Check Engine, co może być irytujące. Z tego powodu wielu kierowców pyta, jak obejść czujniki tlenu, aby kontrolka Check Engine zgasła.

Chociaż można to zrobić za pomocą atrapy czujnika O2, nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. W niektórych przypadkach może to być nielegalne, a innym razem może wpłynąć na osiągi pojazdu. Jest to jednak łatwe do wykonania, wymaga jedynie wymiany uszkodzonego czujnika na atrapę.

W tym artykule przedstawiamy instrukcje krok po kroku, jak obejść czujniki tlenu. Wyjaśniamy także, dlaczego nie należy tego robić w swoim pojeździe.

Spis treści show Czy należy ominąć czujniki tlenu? Jak ominąć czujniki tlenu? 1. Przygotuj samochód 2. Podnieś pojazd 3. Odłącz czujnik O2 4. Załóż atrapę czujnika O2 Co to są czujniki tlenu? Jak przetestować czujnik tlenu?

Czy należy ominąć czujnik tlenu?

Obejście czujnika tlenu za pomocą atrapy może być wykonane. Wiele osób robi to, aby wyłączyć kontrolkę Check Engine, gdy emisja spalin nie jest prawidłowa lub aby zapewnić sobie większą elastyczność przy tuningu silnika.

Jeśli chcesz usunąć pierwszy czujnik przed katalizatorem, potrzebny będzie symulator czujnika O2, który można znaleźć w Internecie. Jeśli chcesz usunąć drugi czujnik za katalizatorem, aby pozbyć się kodu P0420 lub P0421, często możesz użyć takiego adaptera.

Jednak nie jest to legalne we wszystkich częściach kraju, więc przed wykonaniem tego hacka należy sprawdzić lokalne przepisy. Dodatkowo, nie chcesz zadzierać z czujnikiem tlenu znajdującym się przed katalizatorem, chyba że wiesz, jak dostroić silnik. Czujnik O2 jest odpowiedzialny za kontrolę mieszanki paliwowo-powietrznej, więc bez niego może ucierpieć wydajność silnika.

Czujnik O2 współpracujący z katalizatorem służy wyłącznie do monitorowania emisji spalin. Usunięcie tego czujnika nie zmienia sposobu działania samochodu; sprawia jedynie, że nie wiesz, kiedy katalizator pracuje tak, jak powinien.

Jak obejść czujniki tlenu

1. Przygotuj samochód

Nie chcesz pracować z rozgrzanym samochodem. Przed przystąpieniem do pracy należy odczekać, aż całkowicie ostygnie. Całkowite schłodzenie spalin po jeździe może potrwać kilka godzin.

Odłączyć ujemny przewód akumulatora od zacisku. Wystarczy poluzować nakrętkę i zsunąć zacisk z zacisku. 2.

2. Podnoszenie pojazdu

Chcesz unieść pojazd w powietrze, aby mieć więcej miejsca do pracy. Wykorzystując przedni punkt lewarka, podnieś samochód.

Podłóż podpórki pod ramę w kierunku przodu pojazdu. Delikatnie opuść pojazd z powrotem na podstawki. 3.

3. Odłącz czujnik O2

Znajdź czujnik O2, który ma zostać odłączony. Powinien on być częścią układu wydechowego i przypominać wtyczkę. Można go znaleźć w katalizatorze lub przed i za nim, gdzie znajdują się dwa oddzielne czujniki.

Ostrożnie odłącz przewody podłączone do czujnika. Przed wyciągnięciem go z obudowy należy ścisnąć wypustkę, aby go zwolnić. Na koniec obrócić go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara za pomocą specjalnego narzędzia do demontażu czujnika tlenu.

4. Włóż atrapę czujnika O2

Zainstaluj nowy atrapę czujnika, zwaną inaczej symulatorem czujnika O2. Zakłada się go, obracając czujnik zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak jak przy wymianie czujnika O2 na nowy.

Podłącz przewody do czujnika i opuść pojazd z powrotem na ziemię. Możesz uruchomić samochód i sprawdzić, czy kontrolka Check Engine zgasła. Może być również konieczne przejechanie samochodem krótkiego dystansu, aby kontrolka zgasła.

Co to są czujniki tlenu?

Czujnik tlenu jest inaczej nazywany sondą lambda. Jest on dostępny od lat 60. ubiegłego wieku i został pierwotnie zaprojektowany dla firmy Bosch. Ten elektroniczny czujnik mierzy ilość tlenu zawartego w gazie. Oryginalna konstrukcja zawierała platynę i cyrkon z powłoką ceramiczną, ale wkrótce normą stała się produkcja masowa czujników planarnych.

Firma NTK stworzyła nowoczesny czujnik O2 w 1990 r., początkowo przeznaczony do stosowania w kilku modelach Hondy. Wykonano go z ceramiki wysokotemperaturowej (HTCC), dzięki czemu był bardziej wydajny. Obecnie wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w czujniki tlenu.

Czujnik ten znajduje się w układzie emisji spalin. Odpowiada on za przesyłanie danych o poziomie tlenu do komputera silnika, gdzie można wprowadzić odpowiednie korekty. Ma on ogromny wpływ na osiągi pojazdu i ostrzega o problemach z emisją spalin. Jeśli mieszkasz w stanie, w którym wymagane jest badanie emisji spalin, wadliwy czujnik tlenu może doprowadzić do awarii.

Minimum to jeden czujnik O2 przed katalizatorem. Czujnik może znajdować się także w każdym kolektorze wydechowym, dlatego trudno jest ustalić, ile czujników ma każdy samochód. W wielu współczesnych samochodach mogą znajdować się cztery czujniki tlenu.

Jak sprawdzić czujnik tlenu

Jeśli uważasz, że w Twoim pojeździe jest uszkodzony czujnik tlenu, możesz go sprawdzić. Potrzebna będzie sonda wsteczna i woltomierz cyfrowy.

Aby przetestować czujnik, należy najpierw znaleźć przewody, które do niego biegną. Sprawdź je wzrokowo, aby upewnić się, że nie są uszkodzone i że wszystko wygląda dobrze. Jeśli są zużyte, należy wymienić czujnik.

Jeśli wszystko wygląda dobrze, należy uruchomić silnik samochodu. Pozostawić go na biegu jałowym, aż osiągnie temperaturę co najmniej 200 stopni Fahrenheita. Ten krok gwarantuje, że odczyt będzie dokładny. Na czas podłączania złączy wyłącz na chwilę silnik.

Za pomocą woltomierza i tylnej sondy zmierz czujnik tlenu w kilku różnych punktach, aby sprawdzić, czy pomiary są błędne. Możesz podłączyć tylną sondę do przewodu sygnałowego i podłączyć dodatni przewód woltomierza do tylnej sondy. Następnie podłącz ujemny przewód woltomierza do uziemienia na podwoziu.

Ustaw woltomierz na skalę 1 V. Uruchomić pojazd i sprawdzić wskazania woltomierza. Powinien on szybko się zmieniać. Jeżeli odczyt wynosi tylko 0,5 V, pojazd może nie być wystarczająco rozgrzany. Jeśli wskazanie nie zmienia się po rozgrzaniu silnika, oznacza to, że coś jest nie tak z czujnikiem.

Można także wytworzyć podciśnienie, aby sprawdzić, jak czujnik radzi sobie z ubogą mieszanką. Istnieje również możliwość wykonania testu wzbogacania propanu. Jeśli nie znasz się na żadnej z tych metod, najlepiej udaj się do mechanika, aby uzyskać fachową pomoc.

Autor

Piotr Stelmach

Redakcja motoel.pl