Odgłos tykania silnika? (Przyczyny i jak to naprawić)

Sprawnie działający samochód powinien pracować z niewielkim hałasem. Odgłosy stukania wskazują, że pod maską może być coś poluzowanego lub zużytego.

Rodzaj hałasu wskaże Ci źródło problemu. Jeśli słyszysz tykanie silnika, przyczyną jest najprawdopodobniej któryś z elementów wymienionych na naszej liście. Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom:

Najczęstszą przyczyną tykającego odgłosu silnika jest niski poziom oleju silnikowego lub stary olej silnikowy. Może to skutkować niskim ciśnieniem oleju, co z kolei może powodować tykanie silnika. Uszkodzony podnośnik hydrauliczny również może być przyczyną tykania silnika.

Istnieje prawdopodobieństwo, że tykanie silnika to tylko drobny problem, ale może to być również ryzyko, że przyczyną tykania silnika jest coś kosztownego.

Poniżej znajduje się znacznie bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn tykania silnika:

Spis treści pokaż 8 Najczęstsze przyczyny tykania silnika 1. Niski poziom oleju silnikowego 2. Stary olej silnikowy 3. Niskie ciśnienie oleju 4. Złe lub puste dźwignie 5. Tykanie wtryskiwacza paliwa 6. Stukanie drążków 7. Niewyregulowane zawory 8. Niedawna wymiana oleju silnikowego

8 Najczęstsze przyczyny tykającego odgłosu silnika

1. Niski poziom oleju silnikowego

Olej odgrywa istotną rolę w smarowaniu ruchomych części samochodu. Pomaga także odprowadzać nadmiar ciepła z silnika. Jednak gdy poziom oleju silnikowego jest niski, ruchome części zaczynają się ze sobą stykać, co powoduje tykanie.

Jeśli samochód był właśnie serwisowany, ale poziom oleju w silniku jest niski, może to oznaczać, że gdzieś jest nieszczelność. Olej może wyciekać z uszczelek, uszczelnień lub miski olejowej. Zidentyfikuj źródło wycieku i napraw je, aby uniknąć uszkodzenia silnika z powodu nadmiernego nagrzewania.

2. Stary olej silnikowy

Jeśli od dłuższego czasu nie wymieniłeś oleju silnikowego w swoim samochodzie, to zdecydowanie nadszedł czas na jego wymianę.

Olej silnikowy w większości samochodów powinien być wymieniany po przejechaniu 10 tys. mil i co roku, aby zapewnić jego pełną wydajność.

Należy także upewnić się, że w silniku znajduje się olej silnikowy odpowiedniego typu dla danego samochodu. Zły typ oleju silnikowego może powodować odgłosy tykania.

3. Niskie ciśnienie oleju

Jeśli pompa olejowa zaczyna się psuć lub inny element jest przyczyną niskiego ciśnienia oleju, należy go wymienić i naprawić tak szybko, jak to możliwe.

Niskie ciśnienie oleju może bardzo szybko uszkodzić cały silnik, dlatego należy upewnić się, że niskie ciśnienie oleju nie jest przyczyną tykającego hałasu.

Jeśli nie masz pewności co do ciśnienia oleju, możesz podłączyć do silnika ręczny miernik ciśnienia oleju.

4. Złe lub puste dźwignie

Dźwigniki lub popychacze są montowane między zaworami a wałkiem rozrządu. W nowszych samochodach są one samoczynnie regulowane za pomocą ciśnienia oleju. Jeżeli jeden z nich jest uszkodzony, może to powodować tykanie silnika.

Również jeśli samochód stał przez dłuższy czas bez ruchu, w dźwigni może znajdować się powietrze, co może powodować tykanie silnika. Na szczęście zniknie on po kilku pełnych cyklach.

5. Tykanie wtryskiwacza paliwa

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że wtryskiwacze paliwa mogą wydawać głośne tykanie. Jest to całkowicie normalne i nie należy się tym przejmować.

Wtryskiwacze paliwa dostarczają paliwo do komór spalania za pomocą serii zaworów, które otwierają się i zamykają. Gdy wtryskiwacze paliwa zaczną pracować, będzie słychać tykający dźwięk.

6. Stukanie drążków

Stukanie drążków nie jest bardzo częstym problemem, na szczęście, ponieważ jest kosztowne. Może się jednak zdarzyć. Jeśli wystąpi stukanie tłoczysk, będzie odczuwalne dość silne stukanie.

Tłoki poruszają prętami, które z kolei obracają wałem korbowym. Jednak łożyska zamocowane do drążków ulegają zużyciu, co powoduje stukanie drążków, a w konsekwencji tykanie.

W przypadku problemów z drążkami może również wystąpić spowolnienie obrotów. Oznacza to, że trudno będzie przyspieszyć. Naprawa problemów ze stukotem drążków jest bardzo kosztowna, ponieważ w celu wymiany łożysk trzeba otworzyć cały silnik.

7. Niewyregulowane zawory

Ten problem dotyczy raczej starszych samochodów. Większość nowszych samochodów ma hydrauliczne popychacze, które uniemożliwiają regulację zaworów. Jeśli jednak masz stałe popychacze, istnieje prawdopodobieństwo, że będziesz musiał wyregulować zawory.

Powyżej komory spalania znajduje się wałek rozrządu. Ma on popychacz, który steruje dźwignią zaworową. Na dźwigni zaworowej znajdują się zawory otwierające i zamykające.

Odległość między zaworami musi być precyzyjna, aby zapewnić płynną pracę silnika. Z czasem jednak pojawiają się pewne odstępy, które mogą powodować przesuwanie się części, a w konsekwencji tykanie.

8. Niedawna wymiana oleju silnikowego

Jeśli Ty lub mechanik niedawno wymienialiście olej silnikowy w Waszym samochodzie - przez jakiś czas po wymianie może występować odgłos tykania silnika. Może to być spowodowane tym, że po wymianie oleju w podnośnikach utknęło powietrze.

Jeśli odgłosy tykania nie ustąpią po wymianie oleju silnikowego, należy upewnić się, że mechanik napełnił silnik olejem odpowiednim dla danego typu samochodu.

Autor

Ilona Nytko

Redakcja motoel.pl