9 przyczyn przegrzewania się silnika samochodowego (i jak temu zaradzić)

Wiele problemów można od siebie odsunąć, ale przegrzewający się silnik samochodowy nie jest jednym z nich. Jazda z przegrzewającym się silnikiem to świetny sposób na utknięcie na poboczu drogi i wydanie mnóstwa pieniędzy na lawetę.

Dlatego tak ważne jest dotarcie do przyczyn przegrzewania się silnika przed wyruszeniem w drogę.

W tym kompleksowym przewodniku omówimy dziewięć najczęstszych przyczyn przegrzewania się silnika, a następnie przedstawimy sposoby rozwiązywania problemów z silnikiem. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedział, co jest nie tak z Twoim pojazdem i jak to naprawić! Po pierwsze, przyjrzyjmy się możliwym przyczynom przegrzewania się silnika:

Najczęstszą przyczyną przegrzewania się silnika samochodowego jest niski poziom płynu chłodzącego lub uszkodzony termostat. Jeśli przegrzanie występuje tylko na biegu jałowym, przyczyną może być uszkodzony wentylator chłodnicy. Przyczyną może być także uszkodzona pompa wodna lub pęknięta uszczelka głowicy.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista możliwych przyczyn. Poniżej omówimy dziewięć najczęstszych z nich, a następnie przedstawimy sposoby rozwiązywania problemów z samochodem.

Spistreści pokaż Przyczyny przegrzewania się silnika samochodowego 1. Niski poziom płynu chłodzącego lub brak płynu chłodzącego 2. Uszkodzony termostat 3. Uszkodzona pompa wody 4. Uszkodzony wentylator 5. Zatkana lub uszkodzona chłodnica 6. Wyciek płynu chłodzącego 7. Kieszenie powietrzne w płynie chłodzącym 8. Niskie ciśnienie płynu chłodzącego 9. Niski poziom oleju Jak naprawić przegrzewający się silnik samochodowy 1. Sprawdź poziom płynów 2. Zwiększ ciśnienie w układzie

Przyczyny przegrzewania się silnika samochodowego

1. Niski poziom płynu chłodzącego lub brak płynu chłodzącego

Podstawowym zadaniem płynu chłodzącego jest chłodzenie silnika. Nic więc dziwnego, że jeśli w pojeździe zabraknie płynu chłodzącego, silnik będzie się przegrzewał! Należy pamiętać, że pojazd ma szczelny układ chłodzenia, więc jeśli stale uzupełniasz płyn chłodzący, musisz dowiedzieć się, dokąd on zmierza.

2. Uszkodzony termostat

Termostat pojazdu otwiera się i zamyka w zależności od potrzeb, aby utrzymać właściwą temperaturę silnika. Jeżeli jest on zablokowany lub zamknięty, silnik może się przegrzewać, co stanowi poważny problem.

Termostat jest zwykle umieszczony w plastikowej obudowie gdzieś w bloku silnika lub w głowicy; jego położenie można sprawdzić w instrukcji naprawy.

3. Uszkodzona pompa wodna

Pompa wodna pojazdu przepycha płyn chłodzący przez cały silnik. Bez niej płyn chłodniczy nie może spełniać swojej roli.

Należy pamiętać, że chociaż pompa wodna może się zepsuć, jest to jeden z rzadszych problemów, w zależności od modelu samochodu.

4. Uszkodzony wentylator

Jeśli pojazd przegrzewa się tylko na biegu jałowym, należy sprawdzić, czy wentylator działa prawidłowo. Wentylator przepycha powietrze nad chłodnicą, aby ją schłodzić, co jest szczególnie ważne, gdy pojazd pracuje na biegu jałowym.

RELATED: 7 powodów, dla których nie włącza się wentylator chłodnicy

5. Zatkana lub uszkodzona chłodnica

Płyn chłodzący przepływa przez lamele chłodnicy, aby się ochłodzić, a jeśli lamele są zatkane lub zablokowane, przez silnik nie przepływa wystarczająca ilość płynu chłodzącego, aby go skutecznie schłodzić.

Innym problemem jest zablokowanie przedniej części chłodnicy przez zanieczyszczenia. Chociaż jest to rzadsze zjawisko, należy upewnić się, że powietrze może swobodnie przepływać przez chłodnicę podczas jazdy.

RELATED: Objawy uszkodzonej chłodnicy

6. Wyciek płynu chłodzącego

Wcześniej wspomnieliśmy o niskim poziomie płynu chłodzącego, ale wewnętrzny wyciek płynu chłodzącego może spowodować przegrzanie silnika nawet po wyłączeniu oleju. Dzieje się tak, ponieważ jeśli płyn chłodzący miesza się z innymi substancjami, takimi jak olej, nic nie będzie chłodzić tak, jak powinno.

Każdy rodzaj wycieku płynu chłodzącego może w krótkim czasie doprowadzić do przegrzania silnika.

RELATED: Jak naprawić wyciek płynu chłodniczego

7. Kieszenie powietrzne w płynie chłodzącym

Po wypłukaniu płynu chłodzącego należy upewnić się, że z układu chłodzenia usunięto wszystkie kieszenie powietrzne. Kieszenie powietrzne spowodują zablokowanie całego układu i uniemożliwią przepływ płynu chłodzącego.

Dokładne instrukcje odpowietrzania układu chłodzenia różnią się w zależności od pojazdu, dlatego należy zapoznać się z instrukcją obsługi technicznej danego pojazdu, aby dowiedzieć się, jakie czynności należy wykonać. Kieszenie powietrzne w płynie chłodzącym mogą być również spowodowane pęknięciem uszczelki głowicy, co również może powodować przegrzewanie się silnika.

8. Niskie ciśnienie płynu chłodzącego

Istnieje kilka różnych powodów, dla których płyn chłodzący może nie wytwarzać ciśnienia. Może to być pęknięty korek chłodnicy, nieszczelność lub uszkodzona pompa wodna. Tak czy inaczej, niskie ciśnienie płynu chłodzącego prowadzi do przegrzewania się silnika.

9. Niski poziom oleju

Jest to bardzo rzadki problem, ale może się zdarzyć! Olej ma wiele właściwości, ale jedną z najważniejszych jest chłodzenie. Bez dostatecznej ilości oleju elementy silnika będą powodować dużo większe tarcie, co spowoduje nagrzewanie się wszystkiego.

Jeśli będzie zbyt gorąco, silnik może się przegrzać. Jeśli silnik się przegrzewa, należy poświęcić kilka sekund na sprawdzenie poziomu oleju.

Jak naprawić przegrzewający się silnik samochodowy

Chociaż istnieje wiele problemów, które mogą prowadzić do przegrzewania się silnika, możesz zapobiec ich wystąpieniu, jeśli ZROZUMIESZ problem. Tego właśnie uczy każdy instruktor mechaniki - keep it simple stupid.

Jest to mechaniczna wersja brzytwy Occama. Zacznij od najprostszych i najbardziej prawdopodobnych problemów, zanim wskoczysz do króliczej nory i zaczniesz rozbierać wszystko na części. Podczas rozwiązywania problemu przegrzewającego się silnika najprostszą rzeczą, jaką należy sprawdzić, jest poziom płynów.

1. Sprawdź poziom płynów

Sprawdź olej i płyn chłodzący - jeśli któregoś z nich jest za mało, odkryłeś istotną wskazówkę. Choć zawsze można uzupełnić płyn i sprawdzić, czy problem zniknie, należy pamiętać, że oba układy są uszczelnione, więc jeśli płyny znikają, mamy problem, któremu należy się przyjrzeć.

2. Zwiększ ciśnienie w układzie

Gdy silnik całkowicie ostygnie, zaopatrz się w tester korka chłodnicy i umieść go na chłodnicy. To sprytne urządzenie pozwoli Ci podnieść ciśnienie w całym układzie, co pozwoli Ci sprawdzić kilka różnych problemów. Jeśli nie posiadasz takiego urządzenia, nie martw się, większość sklepów z częściami zamiennymi, takich jak AutoZone, pozwoli Ci wypożyczyć je za darmo.

Po pierwsze, będzie oczywiste, czy masz nieszczelność - wewnętrzną czy zewnętrzną. Układ powinien utrzymywać ciśnienie. Jeśli tak nie jest, oznacza to, że gdzieś jest nieszczelność.

Do tego celu można użyć takiego narzędzia:

497 Recenzje DAYUAN 28szt Uniwersalne ciśnienie w chłodnicy...
  • 28szt Uniwersalny tester ciśnienia w chłodnicy...
  • Umożliwia łatwe sprawdzenie szczelności w...
  • Kodowany kolorami korek testowy chłodnicy...
  • Specjalna konstrukcja próżniowego odmulania i ponownego napełniania...
$98.80 Zobacz ostatnią cenę

Następnym krokiem jest sprawdzenie termostatu. Można to sprawdzić, sprawdzając temperaturę dolnego węża chłodnicy (lub górnego, jeśli jest to wyjście termostatu). Jeśli nadal jest zimna, gdy samochód zaczyna się przegrzewać, prawdopodobnie mamy do czynienia z problemem z termostatem.

Pamiętaj, że w przypadku uszkodzonego termostatu elektrycznego zwykle zapala się kontrolka "check engine", ale nie zawsze tak jest. Jeśli termostat jest sprawny, należy przyjrzeć się wentylatorowi. Otwórz maskę silnika i uruchom silnik. W pewnym momencie wentylator powinien się włączyć. Jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że albo wystąpił problem elektryczny z wentylatorem, albo jest on uszkodzony.

Na koniec należy upewnić się, że w silniku płynie płyn chłodzący, co wymaga pewnych umiejętności i prawdopodobnie należy skonsultować się z mechanikiem w celu przeprowadzenia głębszej diagnostyki układu chłodzenia.

Autor

Ilona Nytko

Redakcja motoel.pl