Nieprawidłowe mycie samochodu

Chociaż dla wielu osób będzie to wielkim zaskoczeniem, mycie samochodu to naprawdę skomplikowana czynność. Nie dlatego, by trudno go było umyć, ale dlatego, że jest to czynność obarczona sporym ryzykiem powstania uszkodzeń na lakierze i innych częściach pojazdu. Związane jest to przede wszystkim z niewłaściwym stosowaniem najbardziej podstawowych środków do czyszczenia pojazdów, jak również z niewłaściwym wykonywaniem niektórych czynności.

Gąbka

Okazuje się bowiem, że najzwyklejsza miękka gąbka, podstawowe narzędzie do mycia samochodu, może wiązać się z wielkim ryzykiem dla naszego auta. Gąbki mają bowiem taką strukturę, że wyłapują wszystkie cząsteczki pyłów i piasku, przez co stają się nimi najeżone niczym pumeks i mogą powodować uszkodzenia lakieru. Absolutna koniecznością jest stosowanie dwóch osobnych wiader w czasie korzystania z gąbki – wiadra z czystą wodą do płukania i wiadra z wodą i szamponem do samego mycia.

Zamiast gąbki można stosować ściereczki z mikrofibry, które nie zamieniają się w pumeks z powodu jednego ziarnka piasku, ale i one nie są idealne.

Myjka ciśnieniowa

Lepszym rozwiązaniem jest zazwyczaj korzystanie z myjki ciśnieniowej, która ze względu na brak bezpośredniego kontaktu z lakierem nie porysuje go. Niestety, myjka też nie jest wolna od wad. Można nią powiększyć już istniejące uszkodzenia lakieru oraz spowodować nowe, jeśli będziemy myli samochód trzymając dyszę myjki bardzo blisko samochodu, bliżej ej niż 10-15 centymetrów. Co więcej, strumieniem wody można uszkodzić delikatne elementy estetyczne i elektroniczne samochodu, na przykład czujnik ABS.

Preparaty do czyszczenia

Chemia gospodarcza i środki czystości

Istotne jest unikanie wszelkiego rodzaju produktów chemii domowej, na przykład kremów do rąk na tapicerkę, płynu do naczyń zamiast szamponu samochodowego czy płynu do mycia kominków stosowanego do felg. Tego typu substancje zazwyczaj powodują uszkodzenia mytych powierzchni.

Karoseria

Bardzo ważne jest unikanie chociażby najmniejszych zabiegów na sucho. Na samochodzie zazwyczaj zawsze jest obecna warstwa kuchu i pyłków, których przetarcie spowoduje powstanie niewielkich rys, ale wystarczająco dużych, by lakier zaczął się robić matowy.

Żadnych zabiegów nie powinno się prowadzić także przy rozgrzanym lakierze. Jeśli samochód stał w silnym słońcu lub dzień jest upalny, lakier stanie się miękki i łatwiej o jego uszkodzenie. Co więcej, stosowanie wszystkich kosmetyków jest niewskazane, ponieważ będą one bardzo szybko wysychać tworząc w miejscu nałożenia różnokolorowe plamy, które potem trudno usunąć. Dotyczy to zwłaszcza wosku.

Autor

Piotr Stelmach

Redakcja motoel.pl