Samochód trzęsie się na biegu jałowym, ale łagodnieje podczas jazdy - przyczyny i sposoby rozwiązania
Kiedy wyruszasz w drogę, oczekujesz płynnej jazdy, ale tak nie jest, gdy coś ulegnie awarii. Dziwne może być jednak to, że samochód trzęsie się na biegu jałowym, ale podczas jazdy łagodnieje. W takiej sytuacji wiele osób może mieć problemy z głowy. Można też zacząć się zastanawiać, czy jazda samochodem jest w ogóle bezpieczna.
Trzęsienie się silnika na biegu jałowym może być spowodowane czymś tak prostym, jak uszkodzone mocowania silnika. Może to również wskazywać na zanieczyszczone świece zapłonowe, zużyte paski i przewody lub uszkodzony układ regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego. Na koniec należy zbadać układ dolotowy paliwa, aby sprawdzić, czy to on jest winny.
Analizujemy każdy z tych problemów, aby określić właściwą naprawę. W naszym przewodniku podajemy także średni koszt każdej z napraw.
Spis treści pokaż Najczęstsze przyczyny drżenia samochodu na biegu jałowym 1. Złe mocowania silnika 2. Zanieczyszczone świece zapłonowe 3. Zużyte pasy / węże 4. Uszkodzony regulator prędkości obrotowej biegu jałowego lub korpus przepustnicy 5. Nieprawidłowe działanie układu dolotowego paliwa Jak naprawić trzęsący się samochód na biegu jałowym 1. Wymień mocowania silnika 2. Wyczyść/wymień świece zapłonowe 3. Wymień zużyte pasy/ węże 4. Naprawić regulator prędkości obrotowej biegu jałowego 5. Napraw układ dolotowy paliwaNajczęstsze przyczyny drżenia samochodu na biegu jałowym
1. Złe mocowania silnika
Mocowania silnika są odpowiedzialne za zabezpieczenie silnika w pojeździe. Gdy mocowania zużyją się lub pękną, silnik nie może pozostać nieruchomo w komorze silnika.
Powoduje to powstawanie drgań, najczęściej zauważalnych na biegu jałowym lub podczas postoju. Jeśli drgania ustają po przełączeniu pojazdu na bieg jałowy, jest to znak, że należy wymienić mocowania. Drgania mogą być również mniej odczuwalne, gdy pojazd jest w ruchu.
2. Zanieczyszczone świece zapłonowe
Być może trzeba będzie wymienić świece zapłonowe. Gdy części te ulegną zabrudzeniu lub zanieczyszczeniu, odpalanie przebiega nieprawidłowo. Ponieważ paliwo nie może prawidłowo zapalić się w cylindrach, silnik może zacząć gasnąć lub trząść się.
Jest to jeden z problemów, którym można było zapobiec. Świece zapłonowe najlepiej wymieniać w ramach regularnych czynności serwisowych, w odpowiednich odstępach czasu wynoszących od 30 000 do 150 000 mil, w zależności od typu używanych świec.
ZALECANE: Samochód trzęsie się po zatrzymaniu lub na biegu jałowym? (Oto jak to naprawić)
3. Zużyte paski/ węże
W pojeździe znajduje się wiele pasków i węży, które muszą być w idealnym stanie, aby jazda była płynna. Uszkodzony pasek lub przewód nie tylko może powodować wibracje, ale także nadmierny hałas.
Pomyśl, jak cenny jest pasek serpentynowy. Zużyty lub poluzowany pasek może powodować zwiększone wibracje i drgania, a jego zerwanie może doprowadzić do uszkodzenia ważnych elementów.
Jeśli drgania są gwałtowne, winny może być przewód podciśnieniowy. Może on również powodować przyspieszanie lub wahania pracy silnika, co prowadzi do obniżenia jego osiągów.
4. Uszkodzony regulator prędkości obrotowej biegu jałowego lub korpus przepustnicy
Większość samochodów osobowych jest zaprojektowana do pracy na biegu jałowym w zakresie od 600 do 1000 obr/min. Podczas pracy z taką prędkością silnik nie powinien się zatrzymywać. Zapewnia to również wystarczającą moc do zasilania klimatyzacji i innych akcesoriów.
W niektórych silnikach stosuje się zawór kontroli powietrza na biegu jałowym (IAC). Urządzenie to reguluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Może jednak ulec zanieczyszczeniu nagarem, co powoduje jego nieprawidłowe działanie.
Nie wszystkie pojazdy wyposażone są w zawór IAC. W wielu nowoczesnych samochodach stosuje się elektroniczne układy sterowania w korpusie przepustnicy, więc dla większości osób ta opcja nie stanowi problemu.
5. Nieprawidłowe działanie układu dolotowego paliwa
Jeśli samochód trzęsie się lub wibruje podczas jazdy na biegu jałowym, problemem może być układ dolotowy paliwa. W trakcie jazdy układ dolotowy paliwa jest narażony na duże obciążenia. Staje się brudny i zanieczyszczony. W skrajnych przypadkach może dojść do zatkania zaworów.
Jeśli zawory są niedrożne, silnik nie może otrzymywać stałego, ciągłego dopływu paliwa. Zamiast tego dostarczana jest nierównomierna ilość paliwa, co prowadzi do drgań na biegu jałowym.
Jeśli podejrzewasz, że silnik źle pracuje na biegu jałowym, użyj skanera OBD2, aby sprawdzić kody usterek. Pozwoli to szybciej i taniej znaleźć problem. Jeśli kody usterek wskazują na nieprawidłowy zapłon, należy sprawdzić świece zapłonowe i cewki zapłonowe.
Jak naprawić trzęsący się samochód na biegu jałowym
1. Wymień mocowania silnika
Jeśli silnik bardzo się rusza na biegu jałowym, ale pracuje prawidłowo, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jedno lub dwa mocowania silnika są uszkodzone. Można spróbować poruszyć silnikiem, popychając go w różnych kierunkach, aby sprawdzić, czy jest luźny.
Aby wyeliminować drgania spowodowane uszkodzonym mocowaniem silnika, należy je wymienić. Koszt wymiany mocowań silnika wynosi zazwyczaj od 200 do 700 USD. Koszt ten różni się w zależności od trudności z dotarciem do mocowań.
Mocowanie silnika powinno kosztować około 50 do 150 dolarów. Większość kosztów stanowi robocizna, która może zwiększyć całkowity rachunek o 150 do 550 USD.
2. Wyczyść/wymień świece zapłonowe
Jeśli Twój samochód ma problemy z zapłonem na biegu jałowym, istnieje duża szansa, że świece zapłonowe są uszkodzone. Jeśli świece zapłonowe są zabrudzone, można je wyczyścić. Użyj środka czyszczącego w sprayu przeznaczonego do świec i szczotki drucianej, aby usunąć zanieczyszczenia z elektrod.
Jednak ze względu na koszty lepszym rozwiązaniem może być wymiana zanieczyszczonych świec zapłonowych. W większości pojazdów świece zapłonowe można znaleźć w cenie od 5 do 25 USD za sztukę. Najdroższą częścią wymiany świec jest robocizna, zwłaszcza jeśli są one trudno dostępne.
3. Wymień zużyte paski/ węże
Koszt wymiany zużytego paska lub przewodu zależy od tego, jaka część uległa uszkodzeniu. Na przykład wymiana paska serpentynitowego może kosztować od 100 do 300 USD. Sam pasek może kosztować tylko od 25 do 75 USD, natomiast robocizna od 75 do 225 USD.
Z kolei wymiana przewodu podciśnienia może kosztować od 150 do 1000 USD. Cena zależy od tego, gdzie występuje nieszczelność podciśnienia i jak trudno jest się do niej dostać.
4. Naprawa układu regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego
Możliwe jest wyczyszczenie regulatora IAC wraz z korpusem przepustnicy. Często znajduje się on na kolektorze dolotowym, w tylnej części korpusu przepustnicy.
Jeśli czyszczenie IAC nie przyniesie rezultatu, jedynym wyjściem jest jego wymiana. Całkowity koszt może wynieść od 100 do 500 USD. Jednak części stanowią zwykle od 50 do 300 USD ceny.
5. Naprawa układu dolotowego paliwa
Należy sprawdzić układ dolotowy paliwa, aby ustalić, jakie usługi są potrzebne. Podczas tego badania warto także sprawdzić pompę paliwową.
Usługi związane z układem dolotowym różnią się w zależności od potrzeb pojazdu. Czasami wystarczy tylko wyczyszczenie układu dolotowego paliwa. W innych przypadkach konieczny jest serwis zaworów wlotowych, przepustnicy i kolektora wlotowego.
Pełny serwis indukcji paliwa może kosztować 150 USD lub więcej. Aby uniknąć tych kosztów, niektórzy decydują się na użycie środka do czyszczenia wtrysku paliwa, ale nie zawsze rozwiązuje to problemy.