6 Symptomów uszkodzonego PCM (i koszt wymiany)

Czy Ci się to podoba, czy nie, Twój pojazd jest po brzegi wypełniony komputerami. Choć komputery te są spełnieniem marzeń, gdy wszystko działa tak, jak powinno, mogą szybko zamienić się w koszmar, gdy obwody zaczynają szwankować.

Na szczęście dla wszystkich, komputery te rzadko ulegają awarii. Bo gdy już się zepsują, ich wymiana jest kosztowna. Jednym z tych magicznych komputerów jest moduł sterujący układu napędowego, który - jak sama nazwa wskazuje - steruje wszystkimi elementami układu napędowego.

W tym obszernym poradniku przedstawimy wszystko, co należy wiedzieć o PCM i co należy zrobić, jeśli zacznie on działać. Zacznijmy od zapoznania się z objawami, których należy szukać:

Najczęstszym objawem nieprawidłowego działania PCM są słabe osiągi silnika oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również wystąpić problemy ze skrzynią biegów, takie jak problemy z przełączaniem biegów. Dość powszechne są również problemy z oszczędnością paliwa i zwiększoną emisją spalin.

Awaria PCM nie jest zjawiskiem powszechnym, ale zdarza się od czasu do czasu. Zanim jednak przejdziesz od razu do PCM, wyklucz wszystkie inne potencjalne przyczyny.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista sześciu najczęstszych objawów uszkodzonego PCM, z tym zastrzeżeniem.

Zawartość show Objawy uszkodzonego modułu sterującego układu napędowego (PCM) 1. Lampka kontrolna "Check Engine". 2. Słabe osiągi 3. Problemy z uruchomieniem silnika 4. Zwiększona emisja spalin 5. Niska oszczędność paliwa 6. Problemy z przełączaniem biegów Funkcja PCM Lokalizacja PCM Koszt wymiany PCM

Zły moduł sterujący układu napędowego (PCM) Objawy

1. Lampka kontrolna silnika check engine

Pierwszym sygnałem, że moduł PCM ma problemy, będzie prawdopodobnie zapalenie się kontrolki "check engine". Lampka ta może być związana z czymkolwiek, co dotyczy układu napędowego. Należy pamiętać, że bardziej prawdopodobne jest, że problem dotyczy czujnika, okablowania lub czegokolwiek innego.

Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się kontrolka "check engine", zanim zaczniesz szukać w PCM, wyklucz wszystkie inne możliwe przyczyny. Sprawdź kody usterek za pomocą skanera OBD2.

2. Słabe osiągi

Twój PCM kontroluje osiągi, więc jeśli nie reaguje prawidłowo, wydajność może na tym ucierpieć. Im bardziej spieprzony jest Twój PCM, tym bardziej prawdopodobne jest, że wystąpi wiele problemów prowadzących do słabych osiągów.

Jeśli jednak tylko jedna część PCM nie działa prawidłowo, słabe osiągi mogą występować tylko w określonych warunkach, takich jak bieg jałowy lub przyspieszanie.

Powiązane: 8 przyczyn, przez które samochód nie przyspiesza

3. Problemy z rozruchem

Jeśli problemy z PCM staną się wystarczająco poważne, może się okazać, że nie będzie można uruchomić samochodu. Może być co najmniej trudno go uruchomić, zwłaszcza w chłodniejszych warunkach.

Jeśli problemy z uruchomieniem pojazdu są związane z PCM, jest to dość poważny problem, który należy zbadać przed całkowitym zniszczeniem silnika.

Powiązane: 5 przyczyn silnika samochodowego, który pracuje, ale nie chce zapalić

4. Zwiększona emisja spalin

Gdy wszystko działa prawidłowo, komputer PCM minimalizuje emisję spalin poprzez optymalizację wydajności pojazdu. Jeśli nie działa tak, jak powinien, cierpi na tym wydajność i prawdopodobnie wzrasta poziom emisji spalin. Jeśli jednak nie przeprowadzisz badania emisji spalin, prawdopodobnie nie zauważysz żadnej różnicy.

5. Niska oszczędność paliwa

Jeśli wszystko nie działa prawidłowo, nie jest zaskakujące, że w rezultacie spadnie zużycie paliwa. Na przykład, będziesz musiał bardziej przyspieszyć, jeśli turbosprężarka nie wytwarza wystarczającego doładowania, ponieważ komputer PCM nie nakazuje jej tego.

Takich przykładów jest mnóstwo, ale z wadliwym PCM będziesz prawdopodobnie marnować paliwo.

6. Problemy z przełączaniem biegów

Jeśli Twój samochód ma problemy ze zmianą biegów, problemem może być PCM. PCM steruje wszystkim, co robi silnik i skrzynia biegów. Jeśli więc masz jakiekolwiek problemy z układem napędowym, być może uda Ci się je zlokalizować w PCM.

Jeśli Twój pojazd ma problemy z przełączaniem biegów, jest to poważny problem, który należy natychmiast rozwiązać. W przeciwnym razie pojazd będzie zachowywał się nieprawidłowo, co może szybko doprowadzić do wypadku.

Działanie PCM

Moduł PCM jest mózgiem jednostki napędowej w silniku. Steruje on różnymi funkcjami, takimi jak rozrząd zapłonu, dostarczanie paliwa, emisja spalin, ciśnienie doładowania, prędkość obrotowa biegu jałowego, sterowanie przepustnicą i wiele innych.

Być może słyszałeś o module sterowania skrzynią biegów (TCM) lub module sterowania silnikiem (ECM), ale PCM kontroluje obie te funkcje. Jeśli więc Twój pojazd jest wyposażony w moduł PCM, to albo oba te podzespoły znajdują się w jednym urządzeniu, albo jeden komputer steruje obiema funkcjami.

PCM steruje wszystkimi tymi funkcjami za pomocą różnych czujników, które się z nim komunikują. Na początku wysyła polecenie do elementu wykonawczego, a następnie mierzy rzeczywiste wyniki za pomocą czujnika.

Sterownik PCM jest zaprogramowany tak, aby przekazywał każdemu elementowi wykonawczemu informacje o tym, co ma robić, gdy spełnione są określone polecenia - np. po naciśnięciu przepustnicy - a następnie jest zaprogramowany tak, aby wiedział, jakie są dopuszczalne odczyty w odpowiedzi na te polecenia.

Gdy coś nie działa prawidłowo, kierowca otrzymuje ostrzeżenie w postaci kontrolki "check engine". Nie, nie jest to łatwy do zrozumienia podzespół i jeśli nie masz zastrzeżonego oprogramowania, nie będziesz w stanie go naprawić.

Lokalizacja PCM

Moduł PCM jest najczęściej umieszczony we wnęce silnika w pobliżu skrzynki bezpieczników lub wewnątrz samochodu w pobliżu skrzynki bezpieczników. Często może być również umieszczony pod przednią szybą za niektórymi osłonami.

Istnieje kilka różnych miejsc, w których producent może umieścić moduł PCM pojazdu, ale najczęstszą lokalizacją jest wnęka silnika. Moduł PCM nie wygląda na nic szczególnego, jest to po prostu metalowa skrzynka, z której wychodzi kilka przewodów.

Jeśli moduł PCM nie znajduje się w komorze silnika, może znajdować się w kabinie pasażerskiej. Chociaż ta lokalizacja nie jest zbyt częsta, jeśli tam jest, to zazwyczaj znajduje się pod deską rozdzielczą po stronie pasażera - za wszystkimi plastikowymi osłonami.

W bardzo rzadkim przypadku, gdy moduł PCM nie znajduje się w żadnym z tych miejsc, może znajdować się w bagażniku. Nie jest to tak częste, ponieważ wszystkie przewody z silnika będą musiały być poprowadzone do tyłu pojazdu, aby skomunikować się z PCM.

Koszt wymiany PCM

PCM to komputer, a wymiana komputerów nie jest tania. Dlatego średni koszt wymiany PCM wynosi od 800 do 1500 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny.

Co gorsza, jest to prawie cały koszt samego PCM. Koszt robocizny wynosi zazwyczaj od 75 do 100 USD. Jeśli jednak myślisz, że możesz zaoszczędzić 100 USD i wymienić go samodzielnie, zastanów się jeszcze raz.

Konieczne jest bowiem zaprogramowanie PCM do konkretnego pojazdu, a jeśli nie dysponujesz odpowiednim oprogramowaniem, będziesz musiał oddać go do serwisu.

Dobra wiadomość jest taka, że sprzedawca sprawdzi, czy nie można przeprogramować PCM przed jego wymianą. Jeśli będziesz miał szczęście, znajdą aktualizację i przeprogramują go dla Ciebie, co zwykle kosztuje od 75 do 150 USD.

Autor

Michał Korzeniowski

Redakcja motoel.pl