5 Symptomów uszkodzonego wału napędowego (i koszt wymiany)
Wał napędowy Twojego samochodu jest odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła, dzięki czemu pojazd może się poruszać. Problemy z wałem napędowym mogą być przyczyną problemów z eksploatacją. Zapoznanie się z objawami uszkodzonego wału napędowego gwarantuje, że każda jazda będzie płynna i bezpieczna.
Omawiamy, w jaki sposób można rozpoznać, że wał napędowy jest uszkodzony. Omówimy także funkcje, umiejscowienie i koszt wymiany uszkodzonego wału napędowego. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów:
Najczęstszym objawem uszkodzenia wału napędowego są drgania podczas przyspieszania lub jazdy z dużą prędkością. Można również zauważyć odgłosy stukania dochodzące spod samochodu przy zwalnianiu pedału gazu. Często występują również inne odgłosy, takie jak piszczenie, klikanie lub stukanie.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów uszkodzonego wału napędowego:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego wału napędowego 1. Wibracje 2. Odgłosy stukania 3. Odgłosy skrzypienia, klikania lub stukania 4. Trzęsienie się podczas przyspieszania 5. Trudności w skręcaniu Funkcja wału napędowego Umiejscowienie wału napędowego Koszt wymiany wału napędowegoObjawy uszkodzenia wału napędowego
1. Wibracje
Gdy wał napędowy zaczyna szwankować, często odczuwalne są pewne wibracje. W miarę upływu czasu drgania te mogą się nasilać.
Czasami wibracje są spowodowane przez uszkodzone przeguby równobieżne lub tuleje. W innych przypadkach może to być związane z nieprawidłowym przykręceniem wału napędowego lub jego niewyważeniem. Dopuszczenie do dalszych drgań układu napędowego może doprowadzić do uszkodzenia innych ważnych podzespołów.
2. Odgłosy stukania
Jeśli słychać odgłosy stukania, może to być znak, że wystąpił problem z wałem napędowym. Tego typu dźwięki mogą być częściej słyszalne podczas zmiany biegów.
W niektórych przypadkach brzęczenie może być po prostu zużytym przegubem typu U-joint. Bez względu na przyczynę, należy zawsze poddać go przeglądowi.
3. Piszczenie, klikanie lub stukanie
Uszkodzony układ napędowy może wydawać jeszcze inne dźwięki. Gdy tuleje i łożyska zaczynają się psuć, wał napędowy ma problemy z normalnym obracaniem się. Powoduje to wiele dźwięków, które mogą być słyszalne w samochodzie.
Na przykład, piszczenie podczas jazdy z małą prędkością może oznaczać, że przegub równobieżny nie jest wystarczająco nasmarowany. Jest to łatwa naprawa, która wymaga jedynie użycia smaru. Można jednak również zauważyć odgłosy stukania lub klikania. Dźwięki te wskazują, że przegub homokinetyczny jest zużyty i zbliża się do awarii.
4. Trzęsienie się podczas przyspieszania
Mówiliśmy już o drganiach, ale problem drżenia jest znacznie bardziej zauważalny. Podczas przyspieszania z miejsca zatrzymania lub w celu zwiększenia prędkości można zauważyć znaczne nasilenie drżenia, gdy układ napędowy jest uszkodzony.
Czasami jest to spowodowane poluzowanym przegubem równobieżnym lub zużytym łożyskiem środkowym. Mogą temu również towarzyszyć dźwięki, które omówiliśmy wcześniej.
5. Trudności z obracaniem się
Wał napędowy jest odpowiedzialny za przekształcanie momentu obrotowego w ruch, ale ma również wpływ na skręcanie pojazdu. Jeśli masz problemy z pokonywaniem zakrętów, może to oznaczać, że wał napędowy jest na wyczerpaniu.
Gdy wał napędowy ulegnie uszkodzeniu, koła nie mogą się prawidłowo obracać, co ogranicza kontrolę nad samochodem. Ponieważ jest to poważna sprawa z punktu widzenia bezpieczeństwa, należy natychmiast zwrócić się do serwisu.
Funkcje wału napędowego
Wał napędowy przekształca moment obrotowy silnika samochodowego w ruch, który napędza koła. Jest to część przypominająca pręt, która w zasadzie napędza samochód. Odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego pod różnymi kątami pomiędzy różnymi częściami układu napędowego.
Sam zespół wału jest elastyczny, dzięki czemu osie mogą poruszać się w górę i w dół, wykonując ruchy boczne podczas przyspieszania i hamowania. Większość zespołów wału napędowego zawiera jarzma, wielowypusty ślizgowe, przeguby uniwersalne, wał napędowy i różne łożyska.
Tradycyjny wał napędowy można znaleźć tylko w modelach z napędem na tylne i cztery koła. W pojazdach z napędem na przednie koła zamiast wału napędowego stosuje się wał napędowy typu transaxle.
Położenie wału napędowego
Umiejscowienie wału napędowego zależy od typu pojazdu, którym jeździsz. Samochody z napędem na tylne koła mają jeden długi wał napędowy, który jest połączony z mechanizmem różnicowym i skrzynią biegów, natomiast samochody z napędem na cztery koła i wszystkie koła mają dwa lub więcej wałów napędowych.
W samochodach z napędem na tylne koła za przenoszenie napędu odpowiedzialne są koła tylne. W takich konfiguracjach długi wał napędowy jest połączony z jednej strony ze skrzynią biegów, a z drugiej strony z mechanizmem różnicowym za pomocą przegubów uniwersalnych.
Dla porównania, samochód z napędem na wszystkie lub cztery koła będzie miał dwa wały napędowe. Taki sam układ znajduje się w tylnej części pojazdu. Jednak przedni wałek napędowy jest połączony z przekładnią i przednim mechanizmem różnicowym za pomocą przegubów krzyżakowych.
W pojeździe z napędem na przednie koła nie ma długiego wału napędowego, ponieważ moc przenoszona jest na przednie koła. W przeciwieństwie do napędu na tylne koła, w tym typie samochodu wszystkie elementy potrzebne do przeniesienia momentu obrotowego znajdują się z przodu pojazdu. Konstrukcja osi poprzecznej nie wymaga stosowania przegubów uniwersalnych, lecz jest połączona przegubami homokinetycznymi (CV).
Koszt wymiany wału napędowego
Średni koszt wymiany wału napędowego wynosi od 300 do 800 dolarów. Obejmuje to średnią cenę części i dodatkowo 150 do 200 dolarów za robociznę. Oczywiście, cena jest wyższa, jeśli mamy samochód z napędem na wszystkie lub cztery koła, który wymaga rozległych napraw.
Jednak niektóre naprawy układu napędowego są łatwe do wykonania przez zwykłego mechanika domowego. Jeśli przegub wymaga tylko nasmarowania, można to zrobić bez większego doświadczenia i zaoszczędzić trochę pieniędzy. Inne, bardziej rozległe naprawy powinny być wykonywane przez wykwalifikowanego mechanika, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.