Samochód wyłącza się podczas jazdy? Oto, jak to naprawić

Posiadając samochód, masz obowiązek dbać o niego. Wielu właścicielom wydaje się, że samochód działa jak magiczny pył. Trzeba stale sprawdzać stan oleju, gazu, płynu chłodzącego itp., aby mieć pewność, że samochód będzie sprawny przez długi czas.

W nowoczesnych pojazdach jest wiele czujników i funkcji, które zapewniają sprawne działanie samochodu. Posiadanie podstawowej wiedzy o pojeździe może pomóc w przeciwdziałaniu problemom mechanicznym, takim jak wyłączanie się samochodu podczas jazdy.

W tym artykule przedstawimy przyczyny wyłączania się samochodu podczas jazdy, aby następnym razem, gdy to się zdarzy, być dobrze przygotowanym.

Najczęstszą przyczyną wyłączania się samochodu podczas jazdy jest uszkodzony czujnik położenia wału korbowego lub problemy z układem paliwowym. Może się to również zdarzyć z powodu uszkodzonego alternatora, wyłącznika zapłonu, pustego zbiornika paliwa lub problemów z czujnikami silnika samochodu.

Lista ta zawiera wskazówki dotyczące najczęstszych objawów, ale nie wyczerpuje wszystkich. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista sześciu najczęstszych przyczyn wyłączania się samochodu podczas jazdy:

Spis treści pokaż 6 Przyczyny wyłączania się samochodu podczas jazdy 1. Wadliwy czujnik położenia wału korbowego 2. Uszkodzona pompa paliwa lub układ paliwowy 3. Pusty zbiornik paliwa 4. Problemy z alternatorem 5. Wadliwy wyłącznik zapłonu 6. Wadliwe działanie czujników Jak zdiagnozować samochód, który wyłącza się podczas jazdy? Czy niski poziom oleju może powodować wyłączanie się samochodu? Czy zły akumulator może być przyczyną wyłączania się samochodu podczas jazdy? Dlaczego mój samochód wyłącza się, gdy się zatrzymuję? Dlaczego mój samochód wyłączył się podczas jazdy i nie chce zapalić?

6 przyczyn wyłączania się samochodu podczas jazdy

1. Wadliwy czujnik położenia wału korbowego

Najczęstszą przyczyną wyłączania się samochodu podczas jazdy jest uszkodzony czujnik położenia wału korbowego. Czujnik położenia wału korbowego jest niezbędny do pracy silnika w większości modeli samochodów.

W niektórych modelach samochodów występuje także czujnik położenia wałka rozrządu, który jest używany przez samochód w przypadku uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu. Uszkodzony czujnik położenia wału korbowego może nie spowodować całkowitego zatrzymania pojazdu.

Jeśli jednak Twój samochód jest wyposażony w czujnik położenia wału korbowego, ale nie w czujnik położenia wałka rozrządu, a otrzymasz kod usterki dotyczący tego czujnika, musisz go wymienić.

2. Wadliwa pompa paliwa lub układ paliwowy

Pompa paliwowa dostarcza do silnika odpowiednią ilość paliwa. Jeśli pompa paliwowa nie dostarcza odpowiedniej ilości paliwa do silnika, silnik wyłączy się, a Ty zostaniesz pozostawiony bez pomocy.

Zła wiadomość jest taka, że wadliwej pompy paliwowej nie da się obejść; trzeba ją naprawić lub kupić nową. Inną przyczyną może być zatkanie filtra paliwa, przez co pompa nie może przepompować paliwa.

Filtr paliwa to niewielki element, którego jedynym zadaniem jest oczyszczanie paliwa trafiającego do silnika. Jeśli filtr paliwa jest zatkany, ilość paliwa dostającego się do układu będzie niewystarczająca i silnik wyłączy się. Na szczęście wymianę filtra paliwa można przeprowadzić w bardzo prosty sposób.

Większość pomp paliwowych jest montowana wewnątrz zbiornika paliwa. Sekretem mechanika jest kopnięcie stopą lub czymś podobnym w zbiornik paliwa, gdy samochód jest wyłączony. Jeśli samochód ruszy, najprawdopodobniej wystąpił problem z pompą paliwową.

Uważaj jednak, aby nie uderzyć w nią niczym o ostrych krawędziach, ponieważ zbiorniki paliwa są wykonane z tworzywa sztucznego i możesz zrobić w nim dziurę - a to ostatnia rzecz, jaką chciałbyś zrobić!

Jeśli samochód wyłącza się podczas jazdy, a następnie nagle włącza się ponownie, często przyczyną może być uszkodzona pompa paliwowa.

3. Opróżnij zbiornik paliwa

Większość właścicieli samochodów zapewne wie, że podczas jazdy należy od czasu do czasu sprawdzić poziom paliwa.

Jeśli masz wystarczającą ilość paliwa do jazdy, to doskonale, ale jeśli wskaźnik poziomu paliwa lub czujnik poziomu paliwa jest uszkodzony i nie pokazuje rzeczywistego poziomu paliwa w samochodzie, możesz mieć poważny problem.

Łatwym sposobem sprawdzenia, czy występuje problem ze wskaźnikiem poziomu paliwa lub czujnikiem poziomu paliwa, jest wlanie 1 galona (4 litrów) paliwa i sprawdzenie, czy samochód ruszy.

4. Problemy z alternatorem

Alternator zarządza dostawą energii elektrycznej do pojazdu. Jeśli samochód nagle przestaje działać, alternator mógł ulec uszkodzeniu. Uszkodzony alternator odetnie zasilanie najważniejszych podzespołów samochodu, co spowoduje wyłączenie świateł na desce rozdzielczej lub nagłą utratę mocy silnika.

Jeśli alternator ulegnie uszkodzeniu, na desce rozdzielczej będzie się od czasu do czasu świecić czerwona kontrolka akumulatora.

Jeśli samochód nadal ma zasilanie elektryczne, a rozrusznik działa po wyłączeniu się podczas jazdy, oznacza to, że mamy do czynienia z innym problemem, a nie z alternatorem.

5. Wadliwy wyłącznik zapłonu

Czasami przyczyną wyłączenia się samochodu podczas jazdy może być uszkodzony wyłącznik zapłonu. Wyłącznik zapłonu jest zainstalowany za zamkiem zapłonu i jest obracany podczas przekręcania kluczyka w celu uruchomienia samochodu.

Wewnątrz wyłącznika, na małych metalowych płytkach może osadzać się korozja i rdza. W takiej sytuacji jedna z płytek może stracić połączenie i cały zapłon zostanie wyłączony.

Spowoduje to również natychmiastowe wyłączenie całego silnika. Na szczęście w takim przypadku można to łatwo sprawdzić.

Po wyłączeniu się samochodu sprawdź, czy na desce rozdzielczej nadal świecą się lampki kontrolne lub kontrolki zapłonu. Jeśli przyrządy na desce rozdzielczej nie świecą - istnieje duże prawdopodobieństwo, że wyłącznik zapłonu jest uszkodzony.

6. Nieprawidłowe działanie czujników

Nowoczesne samochody są wyposażone w wiele czujników optymalizujących skład mieszanki paliwowo-powietrznej w celu uzyskania optymalnego zużycia paliwa. Jeśli jeden z czujników ulegnie awarii i będzie wyłączony, silnik samochodu może całkowicie zgasnąć.

Na szczęście większość z tych czujników nie jest w stanie całkowicie wyłączyć silnika. Czujniki takie jak czujnik MAF, czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik tlenu mogą tak bardzo zakłócić pracę mieszanki paliwowo-powietrznej, że silnik może zginąć.

Jak zdiagnozować samochód, który wyłącza się podczas jazdy?

Diagnozowanie samochodu, który wyłącza się podczas jazdy może być trudne, jeśli problem pojawia się sporadycznie. Jednak znacznie łatwiej jest znaleźć problem w przypadku samochodu, który po prostu zgasł podczas jazdy.

  1. Sprawdzić, czy w jednostce sterującej silnika nie ma kodów usterek za pomocą skanera OBD2. Kontynuować diagnostykę kodów usterek, jeśli takie wystąpią.
  2. Napełnij zbiornik 1 galonem lub 4 litrami paliwa, aby upewnić się, że poziom paliwa jest prawidłowy i że wskaźnik poziomu paliwa nie wykazuje żadnych nieprawidłowości.
  3. Sprawdź napięcie akumulatora i podłącz ładowarkę samochodową, aby upewnić się, że poziom naładowania akumulatora jest odpowiedni.
  4. Jeśli po naładowaniu akumulatora samochodowego można uruchomić samochód. Zmierz napięcie za pomocą multimetru, gdy samochód jest uruchomiony. Jeśli napięcie wynosi 13,5-14,5, alternator jest w porządku, ale jeśli podczas pracy samochodu spadnie poniżej 13 V, coś jest nie tak z układem alternatora.
  5. Sprawdź za pomocą manometru, czy w silniku jest prawidłowe ciśnienie paliwa. Jeśli nie - sprawdź pompę paliwową i filtr paliwa. Jeśli są niesprawne, wymień je.
  6. Sprawdź dane na żywo za pomocą urządzenia diagnostycznego i poszukaj dziwnych wartości z czujników silnika. Sprawdź, czy podczas rozruchu silnika czujnik wału korbowego pokazuje liczbę obrotów na minutę.
  7. Sprawdź miernik obrotów na desce rozdzielczej podczas kręcenia korbą silnika na rozruszniku. Jeśli się nie porusza - problemem jest najprawdopodobniej czujnik położenia wału korbowego.

Czy niski poziom oleju może spowodować wyłączenie samochodu?

Niski poziom oleju silnikowego zwykle nie powoduje wyłączenia samochodu. Jeśli jednak poziom oleju jest tak niski, że ciśnienie oleju jest coraz niższe, samochód może wyłączyć silnik ze względów bezpieczeństwa. Jest to jednak częste w nowszych samochodach.

Czy niesprawny akumulator może spowodować wyłączenie samochodu podczas jazdy?

Niesprawny akumulator rzadko powoduje wyłączenie silnika, ponieważ alternator dostarcza potrzebnej mocy. W niektórych rzadkich przypadkach może to być zwarcie w akumulatorze samochodowym, co powoduje wyłączenie silnika.

Dlaczego mój samochód wyłącza się, gdy się zatrzymuję?

Jeśli samochód wyłącza się po zatrzymaniu, oznacza to, że silnik jest bardzo wrażliwy na biegu jałowym. Może to być spowodowane wieloma czynnikami, ale zazwyczaj jest to spowodowane ubogą mieszanką paliwową, która powoduje zbyt niski bieg jałowy. Przyczyną może być także uszkodzony korpus przepustnicy.

Dlaczego mój samochód wyłączył się podczas jazdy i nie chce zapalić?

Jeśli samochód wyłączył się podczas jazdy i nie chce zapalić, często jest to spowodowane uszkodzeniem alternatora lub niskim ciśnieniem paliwa w pompie paliwowej. Przyczyną może być jednak wiele czynników, dlatego należy ją zdiagnozować za pomocą skanera diagnostycznego.

Autor

Ilona Nytko

Redakcja motoel.pl