PCM vs ECM vs ECU vs TCM - (jaka jest różnica?)

Dawniej pojazdy nie były wyposażone w zaawansowane systemy komputerowe. Samochody te i ciężarówki wykorzystywały układy pneumatyczne i mechaniczne do regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, rozrządu zaworów i dostarczania paliwa. Obecnie pojazdy są wyposażone w wiele elementów wykonawczych i czujników połączonych z komputerami, które zapewniają, że wszystko działa tak, jak powinno. Niektóre z tych komputerów to PCM, ECM, ECU i TCM.

Ale jaka jest różnica między PCM a ECM, ECU a TCM? Czy to wszystko są te same rzeczy o różnych nazwach, czy też każdy z nich ma inne zadanie? Przyjrzymy się każdemu modułowi, aby ustalić, jakie jest jego zastosowanie w pojeździe. Poniżej znajduje się krótkie omówienie znaczeń tych definicji:

PCM vs ECM vs ECU vs TCM Znaczenia:

  • TCM = Moduł sterowania skrzynią biegów
  • ECM = Moduł sterowania silnikiem
  • ECU = Moduł sterowania silnikiem
  • PCM = Moduł sterujący układu napędowego
Zawartość show Co to jest moduł PCM? Co to jest ECM lub ECU? Co to jest TCM? Symptomy uszkodzonego modułu 1. Silnik nie uruchamia się 2. Niepłynna zmiana przełożeń skrzyni biegów 3. Niska oszczędność paliwa Wymiana uszkodzonego modułu

Co to jest moduł PCM?

PCM to skrót od angielskiej nazwy Powertrain Control Module (moduł sterowania układem napędowym). Technologia ta łączy w jednym module zarówno TCM, jak i ECM, dlatego też znajduje się w nowszych modelach. Przed wprowadzeniem tej technologii do wykonywania tych samych zadań potrzebne były TCM i ECM.

Moduł sterujący układu napędowego obsługuje układy emisji spalin, przeniesienia napędu i ładowania pojazdu. Jako moduł układu napędowego jest on odpowiedzialny za nadzorowanie układu napędowego i silnika.

Moduł PCM wykonuje więcej operacji niż ECM i TCM mogłyby samodzielnie. Po zainstalowaniu czujników i przesłaniu danych dokonuje szybkich regulacji, aby zapewnić optymalną wydajność i osiągi silnika. Z czasem uczy się także więcej o operacjach, aby uczynić je jeszcze bardziej wydajnymi.

Niektóre z aspektów, którymi zajmuje się PCM, to m.in:

  • Hamowanie ABS
  • Zmiana prędkości obrotowej
  • Stosunek powietrza do paliwa
  • Emisje
  • Zmienny rozrząd zaworów
  • Częstotliwość doładowania
  • Prędkość biegu jałowego
  • Wtrysk paliwa
  • Czas zapłonu
  • Elektroniczny mechanizm różnicowy

Oczywiście tę listę można by ciągnąć dalej, ponieważ PCM działa jak serce i mózg nowoczesnego pojazdu.

ZWIĄZANE: 6 objawów złego działania PCM

Co to jest ECM lub ECU?

ECM oznacza moduł sterowania silnikiem, natomiast ECU oznacza jednostkę sterującą silnikiem. Choć oba te moduły mają różne nazwy, są w gruncie rzeczy tym samym.

Te moduły elektroniczne sterują wieloma systemami pojazdu, w tym układem ABS, poduszkami powietrznymi, tempomatem i klimatyzacją. Moduł ten jest jednak przede wszystkim odpowiedzialny za silnik. Optymalizuje on osiągi i zapewnia wydajność poprzez sterowanie zapłonem, wtryskiem paliwa i przepływem powietrza.

Za pomocą różnych czujników moduł ECM interpretuje dane, określając, które układy wymagają regulacji. Wybiera reakcje, które należy podjąć, aby stworzyć optymalne warunki pracy. Producent programuje go do pracy z konkretnym pojazdem, dlatego nie można go zamienić na inny moduł ECU.

ECM współpracuje z czujnikami powietrza i paliwa, czujnikami MAF, czujnikami tlenu, czujnikami położenia wału korbowego i wałka rozrządu, czujnikiem temperatury płynu chłodzącego, czujnikiem położenia przepustnicy i czujnikiem zaworu EGR, aby zapewnić prawidłową pracę silnika. Podczas uruchamiania silnika ECM przeprowadza pełną kontrolę systemów, aby zagwarantować prawidłowe działanie. Jeśli coś nie działa prawidłowo, może również przełączyć pojazd w tryb awaryjny do czasu wykonania naprawy.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonej jednostki sterującej silnika (ECU)

Co to jest moduł TCM?

TCM to skrót od angielskiej nazwy modułu sterowania skrzynią biegów. Może być również nazywany jednostką sterującą skrzyni biegów (TCU), ale nie należy używać nazwy TCU, ponieważ może ona również oznaczać jednostkę sterującą systemu telematycznego.

TCM umożliwia zmianę biegów w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. W samochodach z ręczną skrzynią biegów nie ma TCM, ponieważ zmianą biegów zajmuje się kierowca.

Do przekazywania informacji do TCM wykorzystywane są różne czujniki, dzięki którym skrzynia biegów może zmieniać biegi w sposób zoptymalizowany pod kątem lepszych osiągów i oszczędności paliwa.

Niektóre z czujników współpracujących z TCM to: czujniki prędkości obrotowej kół, czujnik prędkości obrotowej turbiny, czujniki temperatury płynu przekładniowego, czujnik prędkości pojazdu i czujnik położenia przepustnicy. Ponadto TCM monitoruje tempo przyspieszania, nachylenie drogi, prędkość pojazdu i tempo zwalniania w celu zoptymalizowania sterowania.

ZWIĄZANE: 6 objawów uszkodzonego modułu PCM

Objawy uszkodzonego modułu

Uszkodzenie PCM, ECM i TCM powoduje wystąpienie objawów, z których większość to problemy z wydajnością.

1. Silnik nie uruchamia się

Gdy jeden z tych ważnych modułów ulegnie uszkodzeniu, silnik może w ogóle nie zapalić. Po uruchomieniu silnika wszelkie usterki mogą spowodować wyłączenie systemu w celu zabezpieczenia go przed dalszymi uszkodzeniami.

Ponadto silnik może pracować z problemami. Jeśli zauważysz nieprawidłowe zapłonu, zacinanie się silnika, nierówną pracę na biegu jałowym lub zgaśnięcie silnika, może to być spowodowane uszkodzonym modułem. W takim przypadku na desce rozdzielczej mogą być widoczne lampki ostrzegawcze.

2. Skrzynia biegów nie zmienia biegów płynnie

Uszkodzone moduły mogą wpływać na sposób działania skrzyni biegów. Można zauważyć nierównomierną zmianę biegów i nieodpowiedni czas zmiany biegów.

Może również wystąpić pewne wahanie przy naciskaniu pedału gazu. Problemy ze zmianą biegów są często związane z TCM w starszych pojazdach i PCM w nowoczesnych modelach.

3. Niska oszczędność paliwa

Aby uzyskać optymalne zużycie paliwa, silnik i skrzynia biegów muszą pracować zgodnie z przeznaczeniem. Jeżeli równowaga nie jest zachowana, może to mieć negatywny wpływ na zużycie paliwa.

Problemy można po raz pierwszy zauważyć, gdy samochód jest poddawany badaniom emisji spalin. Jeśli jednak monitorujesz zużycie paliwa i zauważysz jego spadek, możesz wcześnie wykryć problem.

Wymiana wadliwego modułu

Średni koszt wymiany modułu ECM wynosi od 500 do 1000 USD, natomiast średni koszt wymiany modułu TCM lub PCM jest podobny. Użycie skanera OBDII może pomóc w ustaleniu, czy jeden z modułów jest uszkodzony.

Ponadto w niektórych przypadkach problem można rozwiązać, wykonując u dealera prostą rekonfigurację lub przeprogramowanie. Jeśli aktualizacja nie rozwiąże sytuacji, konieczna będzie wymiana modułu.

Moduły dostępne na rynku wtórnym pozwalają zaoszczędzić trochę pieniędzy, ale nie zawsze działają tak, jak powinny. Producenci samochodów nie wyprodukowali układów pochodzących z rynku wtórnego, więc do prawidłowego działania mogą one wymagać specjalnego oprogramowania.

Niektórzy producenci samochodów zniechęcają do stosowania modułów pochodzących z rynku wtórnego, np. stwarzając problem, który można rozwiązać tylko za pomocą odpowiedniego modułu. Jeśli jeździsz nowym pojazdem, możesz także stracić gwarancję na układ napędowy, jeśli użyjesz innego modułu niż oryginalny.

Moduł można wprawdzie wymienić samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi, ale może się okazać, że nie będzie to konieczne. Nowe moduły wymagają programowania, które najlepiej przeprowadzić w serwisie.

Autor

Piotr Stelmach

Redakcja motoel.pl